Enkel og grei
Kundehistorie
reitan retail

Selskapet
Industri
Dagligvare, servicehandel og mobilitet
Selskapets størrelse
39.000 ansatte
Leveranse
- Visuell identitet
- Nettsidedesign
- Utvikling
Teknologi
Sanity
Tidsperspektiv
2 månder
Kunden
Reitan Retail er et ledende retailselskap i Norden og Baltikum med virksomhet innen dagligvare, servicehandel og mobilitet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Latvia, Estland og Litauen. Til sammen utgjør de 39 000 medarbeidere og 3800 utsalgssteder. Reitan Retail trengte en ny visuell profil og ny nettside, som vi i TRY Dig bistå med.
Utfordringen
Reitan Retail omfatter forretningsområdene Reitan Convenience, Uno-X Mobility, REMA 1000 Norge og REMA 1000 Danmark, og flere merkevarer. Den nye identiteten måtte derfor gjenspeile denne variasjonen, samtidig som den skulle kommunisere deres strategi om å være nært, enkel og ansvarlig. Arbeidet hadde også en kort deadline på 2 mnd, så det var mye som skulle skje - på kort tid.
Løsningen
Den nye visuelle identiteten er hovedsakelig basert på mangfoldet i varemerkene deres. Fargepalett, bildestil og typografi er alle basert på forskjellige elementer som representerer kjerneverdier og nøkkelord Reitan Retail vektlegger. Ettersom det er mye som skal kommuniseres har vi bygd opp nettsiden på et enkelt grid-system og har fokus på brukervennlighet og lesbarhet.

Enkelt
Stor typografi, fargerike bilder og mye luft - det er oppskriften til nettsiden.

Ta en titt på animasjonsvideoen

Visuell identitet
Den nye visuelle identiteten fokuserer på Reitan Retails fire bærekrafsløfter innen helse, miljø, mennesker og verdikjede. Desginmanualen ble utformet med retningslinjer for det visuelle utrykket, slik at Reitan Retail sikrer kontinuitet i fremtidige uttak og i intern og ekstern kommunikasjon.
Fargepaletten er Reitan Retails mest særegne identitetselement og inspirert av mangfoldet i varemerkene deres. Bildestilen bygger på fargepaletten, samtidig som den kommuniserer livsglede i hverdagen, menneskelighet og mangfold. Typografien tar utgangspunkt i ordet “enkel” og fremstår som både vennlig og lettlest.
For å sikre en rød tråd og ønsket uttrykk i bildestilen, utarbeidet vi en bildebrief som er førende for fotografering av egne bilder. Uttrykket i bildene representerer kjernen og verdien i Reitan Retail - nemlig tilgjengelige, vennlige og jordnære - et selskap som gjør folks hverdag enklere og bedre.
- Try-teamet har levert et stort og strategisk viktig prosjekt for oss på en stødig og profesjonell måte. Prosessen har vært målrettet og effektiv men også med nødvendig analyse, innsikt og strategisk forståelse til å levere et produkt som treffer. Vi er svært godt fornøyd både med prosessen og resultatet.

.png)
.png)


Sanity Studio
Valget av CMS er basert på hvordan man, mest fornuftig, kan implementere grid-systemet, bygge nettsiden i forhold til strukturen og selve brukeropplevelsen ved å publisere innhold. Sanity Studio ble derfor et naturlig valg ettersom det blant annet er bygget på headless teknologi. Dermed kunne utvikleren utforme grensesnitt og data på en måte som er skreddersydd for nettsiden som bygges, og som gjør det publisere innhold en enkel og grei prosess.

Leveranse og arbeidsmetode
- Designmanual og bildebrief
- Nettsidedesign
- Nettsideutvikling
- Tekst og innholdsproduksjon
- PowerPoint-mal og annet malverk
- Designe og utvikle fremtidens brukeropplevelser for Norges største merkevarer
- Oversette wireframes og forretningsmål til brukeropplevelser som både føles og ser bra ut
- Iterasjonsdrevet arbeid
Teamet bak






